Adaptačný program

ADAPTAČNÝ PORIADOK - nástup dieťaťa na predprimárne vzdelávanie

v materskej škole

V rozhodnutí o prijatí dieťaťa na predprimárne vzdelávanie do materskej školy môže riaditeľka určiť adaptačný pobyt dieťaťa v materskej škole. Prvotným vstupom dieťaťa do materskej školy začína proces adaptácie, teda proces, počas ktorého sa dieťa prispôsobuje novým sociálnym podmienkam v prostredí materskej školy. Materská škola (ďalej len MŠ) pre uľahčenie prechodu dieťaťa z rodiny do nového prostredia realizuje adaptačný program. Adaptačný program obsahuje rôzne formy aktivít, ktoré uľahčujú prechod dieťaťa z rodiny do MŠ vrátane rôznych foriem spolupráce s rodičmi s cieľom uľahčenia tohto prechodu.

V zmysle platnej legislatívy z dôvodu ľahšej adaptácie možno prijať dieťa na čas adaptačného pobytu, v ktorom zákonný zástupca privádza dieťa do MŠ postupne na jednu hodinu, dve a najviac štyri hodiny, spolupracuje s pedagogickými zamestnancami a po prevzatí dieťaťa z materskej školy zabezpečuje riadnu starostlivosť o dieťa. Celý proces prebieha od začiatku v koordinácii s MŠ, ktorá stanovuje časovú dotáciu adaptačného pobytu dieťaťa v materskej škole a s ohľadom na individuálne osobitosti každého dieťaťa.

Spôsoby uľahčovania adaptácie dieťaťa v materskej škole:

Rodičia a učitelia môžu uľahčiť adaptáciu dieťaťa v materskej škole viacerými spôsobmi:

  • krátkodobými návštevami dieťaťa s rodičom ešte pred vstupom do MŠ (napr. Deň otvorených dverí; pozorovanie detí pri pobyte vonku)
  • konzultáciami a informačnými stretnutiami rodičov dieťaťa, riaditeľky a učiteľky triedy
    na začiatku jeho dochádzky do materskej školy
  • dôslednou prípravou dieťaťa na pobyt v MŠ (rozprávanie, pozitívne pôsobenie, prispôsobovanie domáceho režimu na pobyt v MŠ...)

Učiteľky zmierňujú a napomáhajú prekonávať sťaženú adaptáciu dieťaťa viacerými stratégiami:

  • prejavmi záujmu učiteľky o dieťa napr. privítaním dieťaťa v triede, podaním ruky, úsmevom, pohladením, vyjadrením potešenia z opätovného stretnutia,
  • sprostredkovaním najdôležitejších pravidiel pre dieťa, oboznámením s priestormi (trieda, umyváreň, jedáleň, spálňa),
  • umožnením ponechať si obľúbenú hračku,
  • krátkym rozhovorom s dieťaťom o ponuke hračiek a činností s cieľom motivovať dieťa,
  • ranným kruhom, v ktorom môže dieťa komunikovať s inými deťmi a vyjadriť svoje myšlienky, pocity a názory,
  • orientáciou na hrové záujmy dieťaťa, odpútaním pozornosti dieťaťa od prejavov negatívnych emócií, umožniť mu hrať sa hry, ktoré sú jeho obľúbené,
  • nenútením dieťaťa do hier a činností, ale uplatňovanie motivácie,
  • relaxáciou dieťaťa - venuje sa sebe, keď má potrebu uvoľniť negatívne emócie - ak je možné v relaxačnom kútiku,
  • pochvalou dieťaťa za pozitívne prejavy správania a ochotu spolupracovať, hraním sa s inými deťmi,
  • zabezpečením priestorov proti úrazu a prípadnému úteku dieťaťa.

Fázy adaptačného procesu, ktoré môžu mať vzhľadom na individualitu dieťaťa rôzne trvanie:

Orientačná

Dieťa v MŠ:

  • stavia sa do úlohy pozorovateľa,
  • spracováva množstvo podnetov a problémov,
  • nepokúša sa nadviazať kontakt s rovesníkmi,
  • nezaujíma sa o aktivity,
  • rozpráva ticho, jednoslabične alebo vôbec,
  • nehrá sa, ak áno, tak nie veľmi intenzívne,
  • je uzavreté, zdržanlivé, plačlivé,
  • dieťa trpí nechutenstvom, odmieta sa stravovať v MŠ.

Dieťa doma:

  • prežíva to, čo dospelí po namáhavom dni,
  • je neisté, unavené hlukom a množstvom podnetov,
  • túži po kľude, chce si odpočinúť,
  • obmedzuje mnohé zo svojich činností, s ktorými sa zaoberal pred vstupom do MŠ,
  • zje všetko, čo pred neho predložíte, pretože jedlo v MŠ odmietlo,
  • potrebuje spracovať svoje dojmy a zážitky.

Úloha rodiča:

  • nelúčiť sa s dieťaťom dlho (pri dlhom lúčení dieťa zneistie, nakoľko neobvyklé správanie rodiča podporí jeho strach),
  • rešpektovať dĺžku adaptačného pobytu,
  • po návšteve v MŠ dať dieťaťu možnosť odpočinku,
  • nezaťažovať dieťa náročnými aktivitami (nákupom, prechádzkami, pobytom
    na ihrisku...),
  • zosúladiť režim dňa v domácnosti s režimom v MŠ (čas vstávania, stolovania, hrania, odpočinku...),
  • neprerušovať pobyt v MŠ,
  • komunikovať s učiteľkami s prejavom dôvery.

Fáza presadenia sa

Dieťa v MŠ:

  • je ochotné podniknúť prvé pokusy o kontakt s rovesníkmi,
  • pokúša sa presadiť v skupine,
  • začína viac komunikovať,
  • hľadá ochranu u dospelých, ak má ťažkosti s rovesníkmi,
  • rýchlo sa unaví (pre spory medzi deťmi pri presadzovaní sa v skupine),
  • snaží sa upútať pozornosť všetkými prostriedkami,
  • vyberá si len niektoré jedlá, naďalej málo zje.

Dieťa doma:

  • pôsobí nevyrovnane,
  • často sa mení jeho nálada,
  • pokúša sa upútať pozornosť všetkými prostriedkami,
  • plače, ak chcú rodičia odísť (aj keď zabezpečuje dozor jeho známa osoba),
  • je odmietavé, chce opak toho, čo sa mu ponúka,
  • odvráva,
  • ráno je plačlivé, i keď šlo večer skoro spať.

Úloha rodiča:

  • neprerušovať pobyt v MŠ,
  • nelúčiť sa s dieťaťom dlho,
  • nezaťažovať dieťa väčšími aktivitami, podporovať priateľstvá v MŠ na ihrisku, doma,
  • rešpektovať správanie dieťaťa,
  • komunikovať s učiteľkou.

Fáza ukľudnenia, vyrovnania

Dieťa v MŠ:

  • správanie dieťaťa sa blíži k norme,
  • je istejšie v priestoroch MŠ, podriaďuje sa normám a pravidlám správania sa,
  • prejavuje deťom svoju náklonnosť,
  • zaujíma sa o aktivity iných detí, zapája sa do činností,
  • napodobňuje vzory,
  • začína lepšie jesť, odmieta len neobľúbené jedlá.

Dieťa doma:

  • dieťa je telesne vyčerpané,
  • rýchlo sa unaví,
  • začína rozprávať o zážitkoch a deťoch z MŠ.

Úloha rodiča:

  • neprerušovať pobyt v MŠ, podľa možnosti ani na jeden deň,
  • podporovať nové priateľstvá v MŠ (doma, na ihrisku, v parku),
  • zaujímať sa o pekné zážitky prežité v MŠ,
  • predlžovať pobyt v MŠ i na popoludnie,
  • rešpektovať psychosomatickú záťaž u dieťaťa,
  • komunikovať s učiteľkou.

Adaptačný program MŠ je zákonným zástupcom dieťaťa zverejnený prostredníctvom vývesiek v priestoroch školy a na webovom sídle MŠ. S adaptačným programom MŠ sú oboznámení zákonní zástupcovia novoprijatých detí vopred pred nástupom do MŠ pedagogickými zamestnancami školy.

O dĺžke a forme adaptačného pobytu sa rozhodne v spolupráci so zákonnými zástupcami dieťaťa a prihliadnutím na individuálne osobitosti dieťaťa.

Ak je zákonným zástupcom dieťaťa vydané písomné rozhodnutie o prijatí dieťaťa s určením adaptačného pobytu, zákonný zástupca privádza dieťa do materskej školy na čas, stanovený riaditeľkou školy - rešpektujúc individuálne osobitosti dieťaťa a po prevzatí dieťaťa z materskej školy zabezpečuje riadnu starostlivosť o dieťa. Ak sa dieťa zadaptuje, môže dieťa po dohode zákonného zástupcu s riaditeľkou pravidelne navštevovať materskú školu v dohodnutom čase, aj celodenne. Riaditeľka školy pred ukončením adaptačného pobytu prerokuje so zákonným zástupcom, na základe návrhu triedneho učiteľa, ďalšie pokračovanie predprimárneho vzdelávania dieťaťa v MŠ.

Zákonným zástupcom dieťaťa poskytujú informácie o priebehu adaptácie dieťaťa obe učiteľky v triede pri preberaní dieťaťa alebo po dohode so zákonným zástupcom, odporúčajú zákonným zástupcom ďalší postup v adaptácií na nasledovné dni.

V prípade zníženej adaptačnej schopnosti dieťaťa a v záujme zdravého vývinu môže riaditeľka po prerokovaní so zákonným zástupcom rozhodnúť o prerušení dochádzky dieťaťa do materskej školy (na dohodnutý čas), vo výnimočnom prípade (na základe objektívnych príčin) môže rozhodnúť o ukončení predprimárneho vzdelávania v materskej škole.