Adaptačný program
ADAPTAČNÝ PORIADOK - nástup dieťaťa na predprimárne vzdelávanie
v materskej škole
V rozhodnutí o prijatí dieťaťa na predprimárne vzdelávanie do materskej školy môže riaditeľka určiť adaptačný pobyt dieťaťa v materskej škole. Prvotným vstupom dieťaťa do materskej školy začína proces adaptácie, teda proces, počas ktorého sa dieťa prispôsobuje novým sociálnym podmienkam v prostredí materskej školy. Materská škola (ďalej len MŠ) pre uľahčenie prechodu dieťaťa z rodiny do nového prostredia realizuje adaptačný program. Adaptačný program obsahuje rôzne formy aktivít, ktoré uľahčujú prechod dieťaťa z rodiny do MŠ vrátane rôznych foriem spolupráce s rodičmi s cieľom uľahčenia tohto prechodu.
V zmysle platnej legislatívy z dôvodu ľahšej adaptácie možno prijať dieťa na čas adaptačného pobytu, v ktorom zákonný zástupca privádza dieťa do MŠ postupne na jednu hodinu, dve a najviac štyri hodiny, spolupracuje s pedagogickými zamestnancami a po prevzatí dieťaťa z materskej školy zabezpečuje riadnu starostlivosť o dieťa. Celý proces prebieha od začiatku v koordinácii s MŠ, ktorá stanovuje časovú dotáciu adaptačného pobytu dieťaťa v materskej škole a s ohľadom na individuálne osobitosti každého dieťaťa.
Spôsoby uľahčovania adaptácie dieťaťa v materskej škole:
Rodičia a učitelia môžu uľahčiť adaptáciu dieťaťa v materskej škole viacerými spôsobmi:
- krátkodobými návštevami dieťaťa s rodičom ešte pred vstupom do MŠ (napr. Deň otvorených dverí; pozorovanie detí pri pobyte vonku)
- konzultáciami
a informačnými stretnutiami rodičov dieťaťa, riaditeľky a učiteľky triedy
na začiatku jeho dochádzky do materskej školy - dôslednou prípravou dieťaťa na pobyt v MŠ (rozprávanie, pozitívne pôsobenie, prispôsobovanie domáceho režimu na pobyt v MŠ...)
Učiteľky zmierňujú a napomáhajú prekonávať sťaženú adaptáciu dieťaťa viacerými stratégiami:
- prejavmi záujmu učiteľky o dieťa napr. privítaním dieťaťa v triede, podaním ruky, úsmevom, pohladením, vyjadrením potešenia z opätovného stretnutia,
- sprostredkovaním najdôležitejších pravidiel pre dieťa, oboznámením s priestormi (trieda, umyváreň, jedáleň, spálňa),
- umožnením ponechať si obľúbenú hračku,
- krátkym rozhovorom s dieťaťom o ponuke hračiek a činností s cieľom motivovať dieťa,
- ranným kruhom, v ktorom môže dieťa komunikovať s inými deťmi a vyjadriť svoje myšlienky, pocity a názory,
- orientáciou na hrové záujmy dieťaťa, odpútaním pozornosti dieťaťa od prejavov negatívnych emócií, umožniť mu hrať sa hry, ktoré sú jeho obľúbené,
- nenútením dieťaťa do hier a činností, ale uplatňovanie motivácie,
- relaxáciou dieťaťa - venuje sa sebe, keď má potrebu uvoľniť negatívne emócie - ak je možné v relaxačnom kútiku,
- pochvalou dieťaťa za pozitívne prejavy správania a ochotu spolupracovať, hraním sa s inými deťmi,
- zabezpečením priestorov proti úrazu a prípadnému úteku dieťaťa.
Fázy adaptačného procesu, ktoré môžu mať vzhľadom na individualitu dieťaťa rôzne trvanie:
Orientačná
Dieťa v MŠ:
- stavia sa do úlohy pozorovateľa,
- spracováva množstvo podnetov a problémov,
- nepokúša sa nadviazať kontakt s rovesníkmi,
- nezaujíma sa o aktivity,
- rozpráva ticho, jednoslabične alebo vôbec,
- nehrá sa, ak áno, tak nie veľmi intenzívne,
- je uzavreté, zdržanlivé, plačlivé,
- dieťa trpí nechutenstvom, odmieta sa stravovať v MŠ.
Dieťa doma:
- prežíva to, čo dospelí po namáhavom dni,
- je neisté, unavené hlukom a množstvom podnetov,
- túži po kľude, chce si odpočinúť,
- obmedzuje mnohé zo svojich činností, s ktorými sa zaoberal pred vstupom do MŠ,
- zje všetko, čo pred neho predložíte, pretože jedlo v MŠ odmietlo,
- potrebuje spracovať svoje dojmy a zážitky.
Úloha rodiča:
- nelúčiť sa s dieťaťom dlho (pri dlhom lúčení dieťa zneistie, nakoľko neobvyklé správanie rodiča podporí jeho strach),
- rešpektovať dĺžku adaptačného pobytu,
- po návšteve v MŠ dať dieťaťu možnosť odpočinku,
- nezaťažovať
dieťa náročnými aktivitami (nákupom, prechádzkami, pobytom
na ihrisku...), - zosúladiť režim dňa v domácnosti s režimom v MŠ (čas vstávania, stolovania, hrania, odpočinku...),
- neprerušovať pobyt v MŠ,
- komunikovať s učiteľkami s prejavom dôvery.
Fáza presadenia sa
Dieťa v MŠ:
- je ochotné podniknúť prvé pokusy o kontakt s rovesníkmi,
- pokúša sa presadiť v skupine,
- začína viac komunikovať,
- hľadá ochranu u dospelých, ak má ťažkosti s rovesníkmi,
- rýchlo sa unaví (pre spory medzi deťmi pri presadzovaní sa v skupine),
- snaží sa upútať pozornosť všetkými prostriedkami,
- vyberá si len niektoré jedlá, naďalej málo zje.
Dieťa doma:
- pôsobí nevyrovnane,
- často sa mení jeho nálada,
- pokúša sa upútať pozornosť všetkými prostriedkami,
- plače, ak chcú rodičia odísť (aj keď zabezpečuje dozor jeho známa osoba),
- je odmietavé, chce opak toho, čo sa mu ponúka,
- odvráva,
- ráno je plačlivé, i keď šlo večer skoro spať.
Úloha rodiča:
- neprerušovať pobyt v MŠ,
- nelúčiť sa s dieťaťom dlho,
- nezaťažovať dieťa väčšími aktivitami, podporovať priateľstvá v MŠ na ihrisku, doma,
- rešpektovať správanie dieťaťa,
- komunikovať s učiteľkou.
Fáza ukľudnenia, vyrovnania
Dieťa v MŠ:
- správanie dieťaťa sa blíži k norme,
- je istejšie v priestoroch MŠ, podriaďuje sa normám a pravidlám správania sa,
- prejavuje deťom svoju náklonnosť,
- zaujíma sa o aktivity iných detí, zapája sa do činností,
- napodobňuje vzory,
- začína lepšie jesť, odmieta len neobľúbené jedlá.
Dieťa doma:
- dieťa je telesne vyčerpané,
- rýchlo sa unaví,
- začína rozprávať o zážitkoch a deťoch z MŠ.
Úloha rodiča:
- neprerušovať pobyt v MŠ, podľa možnosti ani na jeden deň,
- podporovať nové priateľstvá v MŠ (doma, na ihrisku, v parku),
- zaujímať sa o pekné zážitky prežité v MŠ,
- predlžovať pobyt v MŠ i na popoludnie,
- rešpektovať psychosomatickú záťaž u dieťaťa,
- komunikovať s učiteľkou.
Adaptačný program MŠ je zákonným zástupcom dieťaťa zverejnený prostredníctvom vývesiek v priestoroch školy a na webovom sídle MŠ. S adaptačným programom MŠ sú oboznámení zákonní zástupcovia novoprijatých detí vopred pred nástupom do MŠ pedagogickými zamestnancami školy.
O dĺžke a forme adaptačného pobytu sa rozhodne v spolupráci so zákonnými zástupcami dieťaťa a prihliadnutím na individuálne osobitosti dieťaťa.
Ak je zákonným zástupcom dieťaťa vydané písomné rozhodnutie o prijatí dieťaťa s určením adaptačného pobytu, zákonný zástupca privádza dieťa do materskej školy na čas, stanovený riaditeľkou školy - rešpektujúc individuálne osobitosti dieťaťa a po prevzatí dieťaťa z materskej školy zabezpečuje riadnu starostlivosť o dieťa. Ak sa dieťa zadaptuje, môže dieťa po dohode zákonného zástupcu s riaditeľkou pravidelne navštevovať materskú školu v dohodnutom čase, aj celodenne. Riaditeľka školy pred ukončením adaptačného pobytu prerokuje so zákonným zástupcom, na základe návrhu triedneho učiteľa, ďalšie pokračovanie predprimárneho vzdelávania dieťaťa v MŠ.
Zákonným zástupcom dieťaťa poskytujú informácie o priebehu adaptácie dieťaťa obe učiteľky v triede pri preberaní dieťaťa alebo po dohode so zákonným zástupcom, odporúčajú zákonným zástupcom ďalší postup v adaptácií na nasledovné dni.
V prípade zníženej adaptačnej schopnosti dieťaťa a v záujme zdravého vývinu môže riaditeľka po prerokovaní so zákonným zástupcom rozhodnúť o prerušení dochádzky dieťaťa do materskej školy (na dohodnutý čas), vo výnimočnom prípade (na základe objektívnych príčin) môže rozhodnúť o ukončení predprimárneho vzdelávania v materskej škole.